Wersje językowe
Waluty

Ciągłe zmęczenie — jak mieć więcej energii w ciągu dnia

Ciągłe zmęczenie — jak mieć więcej energii w ciągu dnia

Niski poziom energii w ciągu dnia — co może być jego przyczyną?

Mimo że blisko 10 % Polaków może odczuwać problemy z przewlekłym zmęczeniem w trakcie dnia, mało kto poddaje refleksji pochodzenie tego stanu rzeczy. Zamiast tego sięgamy po kilka kaw dziennie lub rozmaite suplementy mające nas skutecznie pobudzić. Jest to jednak jedynie niwelowanie objawów, a przyczyn. Tymczasem to właśnie ich wyeliminowanie może przynieść realne skutki w postaci lepszego samopoczucia i zastrzyku dodatkowej energii.

Utrzymujący się przez dłuższy czas spadek energii może mieć wiele źródeł, m.in.:

  • zbyt krótki czas snu, będący wynikiem zarówno zaburzeń, jak i świadomego wyboru;
  • długotrwale podwyższony poziom stresu;
  • niedobory składników odżywczych wskutek niewłaściwej diety, często eliminacyjnej;
  • spożywanie posiłków o zbyt małej kaloryczności względem zapotrzebowania;
  • brak wysiłku fizycznego lub zbyt intensywne treningi;
  • niedoleczone infekcje;
  • przewlekłe choroby i schorzenia, np. anemia, depresja, cukrzyca;
  • zespół chronicznego zmęczenia.

Nietrudno jest więc zauważyć, że przedłużające się uczucie zmęczenia często jest sygnałem płynącym z naszego organizmu, że coś w nim jest nie tak. Dlatego też warto zadbać nie tylko o pobudzenie, a przede wszystkim poprawę naszego zdrowia. Dobry sposób na odkrycie przyczyny zmęczenia to wizyta u lekarza, który dokona wywiadu i zleci odpowiednie badania.

kobieta cierpiąca na bezsenność

Niewystarczająca ilość snu — pierwszy stopień do braku energii

Chyba nie ma nikogo, kto by nie słyszał o tym, że sen odgrywa ważną rolę w regeneracji organizmu. Mimo to wiele osób przeznacza na sen mniej niż 6 godzin, które uznaje się za absolutne minimum dla właściwego wypoczynku, natomiast National Sleep Foundation zaleca osobom dorosłym od 7 do nawet 9 godzin snu na dobę.

Jednorazowy niedobór snu nie jest dla nas groźny, jednak niedosypianie przez kilka tygodni z pewnością odbije się na naszym zdrowiu, powodując nieustanne zmęczenie, rozdrażnienie, a nawet depresję i problemy na tle psychicznym. Dlatego wniosek nr 1 brzmi: Chcesz mieć energię w dzień — Śpij przynajmniej 7 godzin w nocy!

Co jednak w przypadku, gdy cierpimy na zaburzenia, np. bezsenność? Przede wszystkim powinniśmy zadbać o właściwą higienę snu, tj. wygodny materac, przewiewną pościel, czy odpowiednią temperaturę i dopływ świeżego powietrza w sypialni. Warto sięgnąć także po naturalne ziołowe herbatki odprężające i ułatwiające zasypianie, np. liście melisy czy rumianek.

kobieta pijąca napar z mięty pieprzowej

Przewlekły stres — Jak go obniżyć?

Zewsząd słyszy się, że jesteśmy społeczeństwem wysoce zestresowanym. Niestety jest to prawda. Szybki tryb życia, presja w pracy, problemy rodzinne i rozmaite trudne wydarzenia sprawiają, że nasz organizm wydziela hormony stresu, takie jak adrenalina czy kortyzol, które wprawiają nas w tryb walki o przetrwanie.

Badania pokazują, że stałe napięcie nerwowe mocno wyczerpuje nasze wewnętrzne zapasy energetyczne, a my odczuwamy gorsze samopoczucie i brak sił. Wniosek nr 2? Ogranicz stres, odpręż się, a energia sama się pojawi!

Istnieją skuteczne sposoby na obniżenie poziomu hormonów stresu, do których należą:

  • Unikanie stresogennych sytuacji, np. spotkań z osobami, w których towarzystwie źle się czujemy;
  • Rozgraniczanie życia prywatnego od zawodowego, tzw. work-life balance;
  • Regularne podejmowanie aktywności fizycznych na świeżym powietrzu;
  • Znalezienie i rozwijanie hobby — ulubione aktywności skutecznie odprężają i obniżają stres;
  • Medytacja i ćwiczenia oddechowe — rozwija umiejętność radzenia sobie z sytuacjami stresogennymi;
  • Suplementacja naturalnych adaptogenów, np. ashwagandhy, która wykazuje zdolność obniżania kortyzolu;
  • Stosowanie aromaterapii z wykorzystaniem olejków eterycznych lub naturalnych świec zapachowych.

Pamiętajmy, że wysoki poziom stresu nie tylko pozbawia nas energii, ale również w dłuższej perspektywie czasowej może zwiększać ryzyko rozwoju wielu schorzeń, np. ze strony układu pokarmowego czy krążenia, dlatego warto przyjrzeć się temu lepiej i nie ignorować sygnałów płynących z organizmu.

kobieta relaksująca się przy aromaterapii

Niedobór składników mineralnych — Co warto przyjmować?

Kolejnym ważnym czynnikiem, mającym wpływ na poziom energii i wydolność organizmu jest odpowiednia podaż witamin i składników odżywczych. Obecnie spora część żywności to niestety produkty wysoko przetworzone z dużą zawartością cukru i niezdrowej chemii, a owoce i warzywa wskutek masowych upraw pozbawione są pełni witamin i minerałów.

Nic więc dziwnego, że trudno jest dostarczyć nam z dietą pełni makro i mikroelementów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania i produkcji energii. Co więcej, prowadzenie diet niskokalorycznych i eliminacyjnych może znacznie nasilić problemy z ciągłym zmęczeniem. Rodzi się więc wniosek nr 3: Jedz lepiej, aby czuć się lepiej!

Warto stopniowo wprowadzać zdrowe produkty oraz budować dobre nawyki żywieniowe. Dla lepszych efektów możemy również postawić na dostarczanie witamin i minerałów w postaci suplementów diety, bogatych w magnez i witaminy z grupy B.

Zalecenia dietetyczne dla osób odczuwających brak energii:

  1. Ogranicz żywność wysokoprzetworzoną, słodycze oraz fast food'y.
  2. Postaw na produkty o średnim lub niskim indeksie glikemicznym.
  3. Nie rezygnuj z węglowodanów, ale zamień je na bardziej wartościowe, jak pełnoziarniste makarony i pieczywo.
  4. Zadbaj o podaż białka, jedząc jajka, produkty mleczne, ryby i owoce morza czy mięso drobiowe.
  5. Do każdego posiłku dodaj owoce lub warzywa będące źródłem witamin, np. zielone warzywa liściaste, marchew (witamina E), paprykę i cytrusy (witamina C), owoce jagodowe (antyoksydanty i polifenole), banany (witaminy z grupy B).
  6. Postaw na wartościowe tłuszcze, np. nierafinowane oleje roślinne, pestki dyni, orzechy, tłuste ryby.

mężczyzna jedzący zdrowy posiłek

Schorzenia, które mogą powodować brak energii i wymagają kontaktu z lekarzem

Warto mieć na uwadze, że z przewlekłym brakiem energii mogą wiązać się również choroby, o których możemy nawet nie mieć pojęcia. Spadek sił i permanentną senność powodują m.in.:

  • zespół chronicznego zmęczenia,
  • cukrzyca,
  • insulinooporność,
  • zaburzenia hormonalne,
  • anemia i niedobory żelaza,
  • choroby układu krążenia,
  • depresja,
  • zaburzenia czynności mitochondriów,
  • choroby nowotworowe.

Kiedy zaobserwujemy u siebie długotrwałe wyczerpanie, mimo poprawy nawyków, powinniśmy niezwłocznie zgłosić się do lekarza, gdyż może to być poważny stan zagrożenia zdrowia!

O co jeszcze warto zadbać, aby zyskać więcej energii?

Jednym z najlepszych sposobów na witalność w trakcie dnia jest regularna, umiarkowana aktywność fizyczna. Sport powoduje wydzielanie się endorfin, czyli hormonów szczęścia, które poprawiają nastrój i zwiększają poziom energii. Co więcej, aktywność fizyczna wpływa na redukcję stresu, lepszy sen i regulację metabolizmu. Zaleca się codzienny ruch na świeżym powietrzu przez minimum pół godziny.

Polecane aktywności dla osób odczuwających zmęczenie: joga, bieganie, aerobik, pływanie, jazda na rowerze, ćwiczenia siłowe.

kobieta podczas uprawiania sportu na powietrzu

Brak energii w ciągu dnia — To pogłębia problem!

Większość osób chcąc poprawić sobie samopoczucie i dodać energii wypija sporą ilość kawy. Niestety kofeina daje jedynie chwilowy efekt pobudzający, a gdy przestaje działać, często czujemy się gorzej, niż poprzednio i zaliczamy zupełny spadek wydajności.

Negatywny wpływ mają także słodycze, po które sięgamy, licząc, że szybko zyskamy energię. Tymczasem cukry proste wywołują szybki wyrzut, a następnie spadek insuliny, co również potęguje senność i zmęczenie.

Nie można nie wspomnieć o długotrwałym przebywaniu w pozycji siedzącej, najczęściej przed ekranem komputera lub telewizora. Brak ruchu spowalnia krążenie, co w połączeniu z intensywnym wysiłkiem umysłowym podczas pracy prowadzi do silnego uczucia skołowania i senności.

Jak mieć więcej energii? - Podsumowanie

Długotrwałe spadki energii mogą przytrafić się każdemu. Kiedy się pojawią, zamiast sięgać po kolejną dawkę kofeiny, lepiej zadbać o zdrowe nawyki, tj. regularny ruch, właściwą ilość snu, zbilansowaną dietę oraz uzupełnienie niedoborów witamin, np. poprzez suplementację. Pamiętajmy, że jeśli uczucie zmęczenia nie ustępuje przez dłuższy czas, powinniśmy skonsultować się z lekarzem.

Bestsellery
Kurkuma
Kurkuma

16,00 zł

Cena regularna: 20,00 zł

Najniższa cena: 20,00 zł
szt.
LABO-HEM  Mocna Krew
LABO-HEM Mocna Krew

74,00 zł

szt.
Leksykon Ziół cz.1
Leksykon Ziół cz.1

45,00 zł

szt.
Te wpisy też mogą Ci się spodobać
Ciągłe zmęczenie — jak mieć więcej energii w ciągu dnia
Zioła na zdrowe i piękne włosy

Już od wielu lat zioła wykorzystywane są przy produkcji kosmetyków do pielęgnacji twarzy, ciała, czy włosów. Mimo dostępu do różnorodnych specyfików wiele osób wciąż decyduje się na samodzielne...

Ciągłe zmęczenie — jak mieć więcej energii w ciągu dnia
Co jeść, gdy odczuwasz stres?

Równowaga psychiczna ma ogromny wpływ na nasze zdrowie. Przemęczenie, brak aktywności fizycznej, trudności życia codziennego, długotrwałe narażenie na czynniki stresogenne oraz brak odpowiednio...

Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium